Hon Jazzade En Sommar

Hon jazzade en sommar är pjäsen som spelades på Fredriksdal 2002. Den handlar om de två medlemmarna av Emmabodas moralförbund - Ester Lindhagen-Persson och Ida Karsk. De har farit till Köpenhamn för att gå på moralförbundets kongress, men istället hamnar de på jazzklubben Ambassadeur - och jazz som är en sådan synd. Väl där hamnar Ester och Ida i en härva av jazzsångare, grevinnor, okända styvsöner och stulna manschettknappar. Hur ska de nu ta sig ur det här? Och inte blir det lättare när de kommer hem till Emmaboda. Det får under inga omständigheter uppdagas att de var på jazzklubb istället för på kongressen.



Ester och Ida spelas av Eva Rydberg och Ewa Roos. Ewa mottog en Guldmask för sin prestation som den småländska Ida Karsk. Medverkade gjorde även Reuben Sallmander, Isidor Torkar, Fredrik Dolk, Marianne Mörck, Renée Jonsson, Birgitta Johansson med flera. Pjäsen spelades in och visades vid Trettonhelgen året därpå. Kanske är det en av de som så småningom kommer ut på DVD, vem vet... ;)



Kommentarer
Postat av: Kaj

"Hon jazzade en sommar" är enligt mig den roligaste uppsättningen på Fredriksdal under Eva Rydberg-epoken. Den är nästan i klass med Nils Poppes bästa uppsättningar. Låt oss hoppas att den kommer på dvd.



2010-03-25 @ 21:25:36
Postat av: Charlotte

Verkligen! Den är fantastisk!

2010-03-25 @ 22:01:40
Postat av: Marie

Så du har också hittat hi Kaj, håller helt med dig bortsett från att den inte bara nästan är i klass med Poppe...Utan helt och hållet! Vilket jag också tycker att Arnbergs korsettfabrik, Kärlek och lavemang, Den stora premiären och Fars lilla tös är!

2010-03-31 @ 17:16:43
Postat av: Charlotte

Nämen, känner ni varandra? :D

2010-04-01 @ 16:42:29
Postat av: Marie

Nej det gör vi inte men det ska bli ett sant nöje att lära känna din svärson från Kanada :D Känner och känner det är för mycket sagt jag har bara sett honom på kort, hello there! ;D

2010-04-02 @ 12:43:16
Postat av: Charlotte

Weei du kopplade vad jag hade i åtanke! :D Men nu var det väl iofs styvson... Men det är inte lätt att hålla reda på alla stysöner och svärsöner... :P

2010-04-02 @ 13:18:37
Postat av: Marie

haha!!! nej jag har träffat så många styvsöner och svärsöner så jag kan inte komma ihåg helt redigt om jag ska va ärlig:D (ärligt talat så var det ju ett pinsamt misstag..., men jag kopplade ju iaf.! :P

2010-04-06 @ 21:51:07
Postat av: zacharias bernmarker

jag älskar hon jazzade en sommar den är så rolig och den som är roligast är .........................................ester lindhagen persson såklart som då spelas av eva rydberg

2010-04-28 @ 20:45:07
Postat av: Charlotte

Håller med, Zacharias! Men Ida KArsk är ju också en klar favorit! :D

2010-05-01 @ 11:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0