Region Skånes Kulturpris

Region Skånes Kulturpris har delats ut sedan 1999. Det har gått till bland andra Peps Persson, Birgit Nilsson och Timbuktu. År 2007 gick det till ingen mindre än Eva Rydberg! Motiveringen löd:

"Med 2007 års kulturpris vill Region Skåne belöna en artist som under en lång och framgångsrik karriär kunnat sätta många titlar på sitt visitkort: sångerska, skådespelerska, komiker och dansare. Eva Rydbergs artistiska signum är den komiska talangen och det fenomenala kroppsspråket. Med stark skånsk förankring har hon fått folkets kärlek även på riksplanet, och ofta kallats Sveriges främsta komedienn. Ett nytt kapitel i karriären är Eva Rydbergs gärning som teaterchef. Årets pristagare har inte bara förvaltat utan också utvecklat arvet efter Nils Poppe på Fredriksdalsteatern."

Priset delas ut till personer som gjort insatser av bestående värde med anknytning till Skåne. Eva har tidigare fått en rad andra utmärkelser som Edvard Persson-priset, Svenska Dagbladets Poppepris och Piratenpriset. Om att få Region Skånes Kulturpris sa hon:

"Jag är väldigt stolt över kulturpriset eftersom det är Skånes kulturpris. Jag känner mig ödmjuk, tacksam och lycklig över det. Det är härligt att bli uppskattad för vad jag gjort i teaterlivet. Kanske är detta pris kronan på verket."

Eva är ju definitivt en mångsidig artist, och inte bara artist, utan även regissör, skådespelerska, komiker och mycket annat. Många är de som inspirerat henne, däribland Birgitta Andersson, Margareta Krook, Nils Poppe, Charlie Chaplin och Barbra Streisand.



Citat och bild hämtade från Region Skånes hemsida.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Haha, va söt hon är :P



Hon har klackar och ser ändå så liten ut =)

2010-04-03 @ 10:33:36
Postat av: Marie

Passa dig, tror bestämt att vi är lika långa...

2010-04-04 @ 16:15:07
Postat av: Charlotte

Haha och Emelie är ännu kortare :P Men när hon hade klackar var hon längre än Eva... :)

2010-04-04 @ 16:20:42
Postat av: Emelie

Ja, jag tror inte jag är längre än Eva själv... Så det var inget illa ment =P haha!

2010-04-07 @ 16:29:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0