17 december

Evald: Åh, Elvira. Jag önskar att vi kunde gå på Fredriksdalsteatern här i Helsingborg... Men det är ju jämt utsålt.

Elvira: Ja, det är så populärt, så populärt.

Evald: Ja, för där ger man en komedi i detta ämne skriven av en viss herr Moliére

Elvira: Ha, spelar de Roliére på Fredriksdalsteatern. Hm, Roliére, honom har jag hört talas om. Han levde på 1600-talet och var en dummerjöns. Tänka sig att ha mage att idiotförklara läkarkonsten.

Evald: Ja, det var ju inte läkarkonsten han drev gyckel med, utan doktorerna som missbrukade den.

Elvira: Död och helvete, om jag var läkare skulle jag hämnas. Och blev han sjuk så skulle jag låta han dö utan hjälp. Jag skulle inte ens ordinera så mycket som en åderlåtning. Dö, skulle jag säga till honom Dööö! Man ska inte driva med doktorer

Evald: Du har visst råkat i fullt raseri.

Elvira: Ja, men han var en lögnhals.

Evald: Men han klarade av att dö alldeles själv utan doktorer.

Elvira: Det var tråkigt för honom. Han skulle ha behövt ett lavemang.

Evald: Ja, kanske det.

Elvira: Låt oss inte prata om det, den karln retar gallfeber på mig.

Evald: Nej, nej. Nu byter vi samtalsämne.

Elvira: Ja.

Evald: Låt oss tala om din dotter Sofia.

Elvira:
Åååå...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0