Sound of Näverlur

...eller Kalla mig Kulla, eller Den vilda jakten på astronauten.

"Eva Rydberg snackar dalskånska och strippar så man blir hänförd."

Har du inte redan sett Sound of Näverlur så se den. Den är inspelad 1970-71 med ingen annan än Eva Rydberg i en av huvudrollerna. Medverkar gör även Sten Ardenstam som amerikansk astronaut på besök i Dalarna. Eva Rydberg spelar dalkulla, och hennes dialekt beskrivs nog ganska bra som dalskånska.

Filmen är baserad på en diktsamling av Hans Bing och är en form av parodi på turismnäringen i Dalarna. Den släpptes på DVD för två år sedan och finns nu att få tag i hos till exempel
cdon.com och discshop.se. När filmen haft premiär 1971 skrev en av biobesökarna en insändare i tidningen. "Om kassörskan suttit kvar i biljettkassan när filmen var slut, skulle jag bett att få pengarna tillbaka."

Av P3 klassas filmen som tokig. Lyssna på radiorecensionen och hör även ett smakprov på Evas dalskånska här:
Tokig film: Sound of Näverlur

Filmen är en dryg timme lång och jag rekommenderar dig att se den för att bilda dig en egen uppfattning om denna tokiga film med en ung Eva Rydberg.



Kommentarer
Postat av: Jesper

Jag har inte vågat se den där filmen än. Och efter att ha hört den underbara radiorescensionen så vill jag än mindre se den:)

2010-07-09 @ 14:39:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0